Friday 29 May 2015

mencari konklusi

suatu saat di mana seseorang akan merasa pedihnya kehilangan, barangkali yang tersayang atau objek yang amat diperlukan pada ketika itu, dan hasil keadaan sebegitu dia mungkin (dalam tidak sedar), terlupa akan qada' dan qadar

aku juga pernah kehilangan, hilang bukan berupa material tapi rasa yang sangat diperlukan dalam situasi sekarang; rasa kemanisan dalam melakukan kebaikan, baik beribadah atau beramal jariah, aku sangat yakin bahawa setiap hamba yang bernyawa pasti merasai suatu rasa yang begitu indah apabila melakukan kebaikan ditambah dengan rasa keikhlasan, tanpa dipaksa

suatu ketika berada di alam persekolahan dahulu, aku lebih seronok mengikuti proses pembelajaran di luar kelas (self-learning) berbanding akademik di dalam bilik, dan dari situ aku belajar berdasarkan pengalaman tak kira sama ada aku mengalami sendiri atau melalui pengalaman orang sekeliling

aku diajar untuk mendekatkan diri pada Allah melalui aktiviti usrah dan tazkirah setiap kali selepas solat, sangat menghidupkan dan pada usia sementah itu, aku didedahkan dengan sunnah-sunnah yang sepatutnya aku sudah amalkannya pada usia aku sekarang, aku beruntung

tapi, aku tak menghargai peluang yang ada suatu ketika dulu, malah dengan beratnya dosa tertanggung sekarang ini menghalang aku dari merasai kemanisan beribadah, sebab itulah aku katakan yang aku kehilangan, pada aku ia satu kehilangan yang besar sebagaimana yang aku pernah memiliki suatu ketika dulu, aku ingin memilikinya kembali

aku juga merasakan setiap daripada kita patut merasai rasa kehilangan (sedih) bukan sahaja apabila hilang sesuatu yang zahir, tapi setelah hilang rasa manis dalam berbuat sesuatu kebaikan, itu juga perlu

0220

0 comments:

Post a Comment

 
;