Saturday 9 May 2015

Pelat

Kalau dulu aku mengenal
Saat usia masih nakal
Quran lusuh atas rehal
Bersama teman duduk menghafal

Jerih keringat imam mengajar
Apa terkhilaf aku belajar
Biasalah kapal baru hendak belayar
Laut yang luas masih menghampar

Detak masa deras berlari
Apa terhafal tak terikuti
Ia pergi mungkin tak kembali
Menjengah benak buat sekian kali

Aku tercela dengan obsesi 
Sesudah lupa akan Ilahi
Keruan hati tak terbendung lagi
Kerap mata ini menangisi

Sejauh mana aku melangkah
Segagah mana aku menongkah
Bernafas harus dalam perintah
Kerna jasad ini pulang ke tanah

Rabak mataku mencari ayat
Kelu lidahku seakan pelat
Sayu ku baca tersekat-sekat
Gemersik dalam malam pekat

Pulangkan aku pada-Mu ya Tuhan
Dakapkan aku dengan iman
Biar terungkai lafaz simpulan 
Moga pelatku kembali terubat


0 comments:

Post a Comment

 
;